elknygynas.lt nuotr. (2003)
Daktaras Martynas Liuteris visą gyvenimą praktikavo asmeninę išpažintį.
Jo mokymas vienareikšmiškas: Aš niekam neleisiu atimti ir panaikinti asmeninės išpažinties ir neiškeisčiau jos į jokius pasaulio turtus, nes aš žinau, kokią stiprybę ir paguodą ji man suteikė. Jis pamokslavo: Aš gerai pažįstu velnią. Jei pažinotumėte jį, kaip kad aš, jūs nebūtumėte taip greitai paleidę asmeninę išpažintį pavėjui. Ir rašė apie išpažintį: Ji naudinga ir būtina, nes tai yra vaistas kenčiančioms sąžinėms, kuriam niekas neprilygsta.
Jo mokymas vienareikšmiškas: Aš niekam neleisiu atimti ir panaikinti asmeninės išpažinties ir neiškeisčiau jos į jokius pasaulio turtus, nes aš žinau, kokią stiprybę ir paguodą ji man suteikė. Jis pamokslavo: Aš gerai pažįstu velnią. Jei pažinotumėte jį, kaip kad aš, jūs nebūtumėte taip greitai paleidę asmeninę išpažintį pavėjui. Ir rašė apie išpažintį: Ji naudinga ir būtina, nes tai yra vaistas kenčiančioms sąžinėms, kuriam niekas neprilygsta.
Iš DIDŽIOJO KATEKIZMO:
Jei tai būtų aiškiai išdėstyta ir parodyta būtinybė, tai nereikėtų tiek daug versti ir spausti. Tada kiekvieną jo paties sąžinė pakankamai spirtų ir tiek baimės įvarytų, kad jis džiaugtųsi šiuo lobiu ir elgtųsi lyg vargšas elgeta, išgirdęs, jog kur nors duodama gausi išmalda; jis kiek įkabindamas ten lėktų, kad tik nepražiopsotų.
Apie išpažintį mes visą laiką mokėme, kad jos turi būti einama savo noru. Visų blogiausia, kad niekas nemokė ir neišmanė, kas ta išpažintis, arba kokia ji naudinga ir guodžianti. Bet tai jau žino kiekvienas, ir, deja, naudojasi laisve, lyg jau išvis nebereikėtų eiti išpažinties.
Kitiems žmonėms, mielai mūsų besiklausantiems, privalome nuolat skelbti pamokslą ir juos budinti, vilioti bei kviesti, kad šiam brangiam ir paguodžiančiam lobiui, mums Evangelijos pasiūlytam, jie neleistų niekais nueiti.
Išpažintis remiasi dviem dalykais.
Pirmas yra mūsų darbas ir veikla, kad aš apgailiu savo nuodėmes ir trokštu paguodos bei atgaivos savo sielai.
Antras yra darbas, atliekamas Dievo, kuris per žodį, įdedamą į žmogaus lūpas, išvaduoja mane iš mano nuodėmių, ir tai svarbiausia bei tauriausia, kas ją padaro tokią mielą ir guodžiančią.
Todėl mums reikia tai vertinti taip, kad savo darbą menku, o Dievo žodį didžiu laikytume, ir eitume išpažinties ne lyg brangaus darbo atlikti ir Jam įsiteikti, bet tik norėdami iš Jo gauti ir priimti.
Tau nebūtina ateiti ir sakyti, koks tu dievobaimingas ar blogas. Jei tu krikščionis, tai aš ir taip šitai žinau, o jei ne, tai apie tai dar geriau žinau. Bet čia svarbu, kad savo bėdą išpasakotum ir leistum tau padėti ir širdį bei sąžinę pradžiuginti.
Išpažinties niekas neturi tavęs versti įsakymais, bet mes sakome taip: Kas krikščionis arba toks mielai norėtų būti, tas gauna čia gerą patarimą, kad eitų ir pasiimtų brangųjį lobį.
Tačiau mes įspėjame: Ne tam tau reikia eiti išpažinties ir išpasakoti savo rūpestį, kad tokiu darbu nuopelną įgytum, bet tam, kad pasiklausytum, kas Dievo paliepimu tau bus pasakyta.
Šį žodį, nuodėmių atleidimą, tu privalai labai vertinti ir branginti kaip ypatingą, didelį lobį, kurį reikia priimti su visa garbe ir dėkingumu.
Mes nesakome, kad reikia žiūrėti, koks tu pilnas purvo, ir žvilgčioti į tai, kaip į veidrodį, bet patariame ir sakome: Jei esi neturtingas ir vargšas, tai eik ir gerk šiuos gydomuosius vaistus. Kas jaučia savo vargą ir bėdą, tas greičiausiai pats įgaus tokio noro, kad lėks tenai su džiaugsmu. O kas į tai dėmesio nekreipia ir neateina patys, tuos ir mes paliekame likimo valiai. Bet tegul jie žino, kad krikščionimis mes jų nelaikome.
Trumpai tariant, apie jokią prievartą nenorime nė girdėti. Bet kas mūsų pamokslo ir įspėjimo neklauso ir nepaiso, su tuo neturime nieko bendra, toks nieko neturi gauti nė iš Evangelijos.
Jei būtum krikščionis, tai turėtumei džiaugtis ir tuo, kad gali per šimtą mylių dėl šio gėrio nubėgti, ir ne versti save įkalbinėti, o ateiti ir mus priversti. Mat čia prievarta turi būti apgręžta, kad tai taptų įsakymu mums, o laisve – tau; mes nieko nevarome, bet leidžiame mus spausti lygiai taip, kaip esame spaudžiami sakyti pamokslus ir teikti sakramentus.
Todėl ragindamas eiti išpažinties, darau ne ką kita, kaip skatinu būti krikščionimi. Jei man tai pavyksta, vadinasi, pavyksta tave ir prie išpažinties atvesti.
Mat kas trokšta būti pamaldus krikščionis ir atsikratyti savo nuodėmių bei turėti tyrą sąžinę, tas jau pajuto tikrą alkį ir troškulį, todėl griebia duoną kaip persekiojama elnė, svilinama kaitros ir alinama troškulio, kaip pasakyta psalmėje: Kaip elnė ilgisi tekančio vandens, taip aš ilgiuosi Tavęs, Dieve, t.y. taip aš su baime ir nerimu trokštu Dievo žodžio arba nuodėmių atleidimo, sakramentų ir t.t.
Tai būtų teisingas mokymas apie išpažintį, jei būtų galima tokį norą ir tokią meilę tam uždegti, kad žmonės čia ateitų ir mums iš paskos bėgtų labiau, negu norėtume. Pakelkime rankas, pašlovinkime Dievą ir padėkokime Jam, kad tokį pažinimą ir tokį gėrį pasiekėme.
Apie išpažintį skaitome ir mūsų Bažnyčios giesmyne "Krikščioniškos giesmės" (2007), susiradę Liuterio MAŽOJO KATEKIZMO Penktąją dalį:
Kas yra išpažintis? Išpažintis susideda iš dviejų dalių: pirmoji, kai mes išpažįstame savo nuodėmes, ir antroji, kai mes gauname iš kunigo nuodėmių atleidimą taip, tarsi tai būtų iš paties Dievo ir ne abejojame, bet tvirtai tikime, kad mūsų nuodėmės yra taip atleidžiamos ir Dievo akivaizdoje danguje.
Kokias nuodėmes išpažinti? Mes turime suvokti, kad prieš Dievą esame kalti dėl visų nuodėmių, netgi dėl tų, kurių mes patys nesuprantame – taip, kaip tai darome maldoje „Tėve mūsų“, tačiau kunigui turime išpažinti tik tas nuodėmes, apie kurias patys žinome ir širdyje gailimės.
Kokios tai nuodėmės? Daryk tai pagal Dešimt Dievo įsakymų. Ar nebuvai klastingas, netikintis, tingus, barningas, ar neįžeidei tyčia kitą savo žodžiu ar darbu, ar nevogei, nebuvai aplaidus, nerūpestingas, ar nepakenkei kam nors?
Kai tau reikia nuodėmių atleidimo, eik pas savo kunigą ir kalbėk taip: „Aš prašau išklausyti mano išpažintį ir paskelbti man Dievo vardu nuodėmių atleidimą“. Išsakyk jam visa, kas slegia tavo širdį. Įdėmiai išklausyk, ko jis tave moko ir kaip guodžia tave Dievo žodžiu, kaip po to Dievo vardu skelbia tau nuodėmių atleidimą tokiais žodžiais: „Mūsų Viešpaties Jėzaus Kristaus vardu ir Jo paliepimu aš atleidžiu tau tavo nuodėmes vardan Tėvo, Sūnaus ir Šventosios Dvasios. Amen. Eik ramybėje!”
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą